حجت رستمی
دانشجوی رشته شبکه و متخصص Passive

IaaS چیست؟ معرفی مفهوم زیرساخت به عنوان سرویس در Cloud

در این نکته کوتاه با یکی دیگر از اصطلاحات مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری آشنا میشویم. در ابتدا باید بگویم که (IaaS) مخفف کلمات Infrastructure as a Service به معنی لغوی زیرساختی به عنوان یک سرویس میباشد اما مفهومی که ما از آن در حوزه فناوری برداشت خواهیم کرد :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

(IaaS) به عنوان یک مدلی از سرویس زیرساخت های رایانه ای برای حمایت از عملیات سازمانی و به عنوان مبنایی برای سیاستهای خدمات سازمانی ارائه می شود. و در این مدل به طور معمول (IaaS) ، به ارائه سیاست های سخت افزاری ، فضاهای ذخیره سازی (storage ) ، سرور ها servers و فضاهای مراکز داده (data center) تحت شبکه های کامپیوتری پرداخته می شود که مرتبط با عملکرد و مدیریت تجهیزات مورد ارائه به یک کلاینت است و هزینه های مرتبط با این نگرش برای کلاینتها معمولا بر اساس استفاده آنها از ابزار هایی که شبکه در اختیارشان گذاشته است محاسبه می شود .

البته در بعضی موارد شامل نرم افزار ها نیز میشود. از عبارت IaaS به عنوان (HaaS) که مخفف کلمات Hardware as a Service می باشد نیز یاد میشود که باز به همان مفهوم است و در اصل فرقی نمی کند. IaaS شامل ویژگی های دیگری همانند : مدیریت خودکار وضایف پلتفورم های مجازی سازی مرتبط با اینترنت و همچنین به عنوان یکی از سه دسته اصلی خدمات cloud computing شرح داده شده است که در این زمینه به تشریح مفاهیم ( Software as a Service (SaaS و همچنین (PaaS) مخفف کلمات Platform as a Service می پردازد. در دوره آموزش نتورک پلاس و در قسمت معرفی ماهیت پردازش ابری به بررسی این مفاهیم می پردازیم.


حجت رستمی
حجت رستمی

دانشجوی رشته شبکه و متخصص Passive

دانشجوی رشته اینترنت و شبکه های گسترده علاقه مند به یادگیری active شبکه

نظرات