محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

محاسبات سبز یا Green Computing چیست؟ امروزه همیشه از خطراتی که آلاینده های سوختی در محیط زیست ایجاد می کنند صبحت می کنیم. صحبت از آلودگی هوا و محیط زیست در طی روز چندین بار حداقل به گوشمان می خورد ، هر جا سخن از آلودگی به میان می آید تمامی فکر و ذهن ما به سمت بنزین و کارخانه های صنعتی می رود که تولید آلاینده می کنند. اما آیا می دانستید که بیش از 5 درصد کربن تولید شده در دنیا که باعث بروز آلودگی های زیست محیطی می شود توسط تجهیزات و سخت افزارهای کامپیوتری و تجهیزات جانبی آنها تولید می شود ؟ هرجایی صحبت از رنگ سبز بود بدانید که تکنولوژی مورد نظر در جهت سالم سازی محیط زیست و توجه به مسائل زیست محیطی طراحی شده است . بنابراین زمانیکه ما صحبت از Green Computing یا محاسبات سبز می کنیم یعنی اینکه می خواهیم از استانداردهای پیشرفته تری در صنعت کامپیوتر استفاده کنیم که هم در چرخه تولید ، استفاده و از بین بردن تجهیزات کامپیوتری باعث کمتر شدن میزان آلودگی زیست محیطی شوند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

برای مثال استفاده از منابع انرژی سالم و موادی که برای محیط زیست خطرناک نیستند می تواند در سالم نگه داشتن محیط زیست کمک کنند. علاوه بر اینها پردازش یا محاسبات سبز به نحوه استفاده شما از تجهیزات نیز بر می گردد ، نحوه استفاده شما از انرژی موجود در کامپیوتر و دستگاه های جانبی اعم از مانیتورها ، سرورها ، پرینترها ، پاورها و ... همه و همه می توانند در سالم نگه داشتن محیط زیست به شما کمک کنند. هدف محاسبات سبز یا Green Computing تا حدود زیادی با هدف شیمی سبز یا Green Chemistry مشابه است و هر دو در جهت ایجاد آلودگی کمتر برای محیط زیست طراحی شده اند. از موارد خطرناک در محصولات خود کمتر استفاده کنید ، در زمان استفاده از تجهیزات سعی کنید حداکثر بهره وری در مصرف انرژی را داشته باشید ، تا جای ممکن از موارد زیست تخریب پذیر استفاده کنید تا در فرآیند بازیافت مواد آسیب کمتری به طبیعت وارد شود. امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی در کشورهای مختلف ملزم به رعایت کردن قوانین و استانداردهای مربوط به Green Computing شده اند.

رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

نام دیگری که برای Green Computing بکار می رود Green IT و یا Green ICT نیز می باشد ، حتی بعضا آن را به نام تکنولوژی سبز یا green Technology نیز می شناسیم. طراحی و پیاده سازی CPU های کم مصرف ، سرورها و تجهیزات جانبی که بهره وری انرژی بالایی دارند و همچنین کاهش پس ماندهای تجهیزات الکترونیکی یه Electronic Waste که به E-Waste نیز معروف است به معنی پردازش سبز است. برخی اوقات پردازش سبز بیشتر به سمت و سوی تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی سوق داده می شود که معمولا تولید کنندگان کامپیوتر هستند.

رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

برخی از شرکت های تولید کننده معیار ها و استانداردهایی را رعایت می کنند تا تجهیزات تولید شده توسط آنها آلودگی کمتری برای محیط زیست ایجاد کند. تولید و استفاده از حداقل کربن ممکن در تجهیزات کامپیوتری به شدت در Green Computing توصیه می شود زیرا بیشترین تخریب محیط زیستی از طریق کربن آزاد شده از اینگونه تجهیزات است. اما این پایان ماجرا نیست ، گفتیم که بهره وری بهتر از انرژی یکی از معیارهای اصلی در Green Computing است ، برخی از شرکت ها برای هماهنگ شدن با استانداردهای Green Computing تجهیزات خود را به گونه ای طراحی می کنند که در صورتیکه استفاده نشدند یا کمتر از آنها استفاده شد ، بصورت خودکار بتوانند مصرف انرژی خود را کاهش دهند و یا خودشان را خاموش کنند.

رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

یکی از اولین کشورهایی که در زمینه پیاده سازی Green Computing پیشقدم شد ایالات متحده آمریکا بود که بصورت داوطلبانه پروژه ای به نام Energy Star را شروع کرد. این پروژه برای اولین بار در سال 1992 اجرایی شد و در آن استفاده بهینه از انرژی در همه انواع سخت افزار به عنوان محوریت قرار گرفت.. البته بیشترین استفاده ای که آن روزها از این پروژه شد در زمینه تولید کامپیوترهای Notebook و همچنین صفحات نمایش بود.

بعدها چنین پروژه هایی در اروپا و آسیا نیز شکل گرفت. با توجه به اینکه بیشترین میزان استفاده از منابع انرژی و همچنین سخت افزارها و لوازم جانبی کامپیوتر مربوط به سازمان های دولتی می شود ، Green Computing نیز اولویت خود را بر روی شرکت ها و سازمان های بزرگ قرار داده است. به عنوان یک قانون همیشگی ، نباید فراموش کنیم که هر چقدر کامپیوترهای ما کوچکتر باشند مصرف انرژی کمتری دارند و آلودگی زیست محیطی کمتری را نیز خواهند داشت و عکس همین عمل نیز وجود دارد.

رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

برای مثال یک کامپیوتر Desktop در طول چرخه زندگی خود از یک Laptop یا Notebook مصرف برق بیشتری دارد و به طبق بعد از برگشت به طبیعت آلودگی بیشتری نیز ایجاد خواهد کرد. البته هر چقدر طبیعتا اندازه کامپیوترها کوچکتر باشد قدرت پردازشی آنها نیز کمتر می شود و این امر اجتناب ناپذیر است ، اما در سازمان هایی که کارهای روزمره ای توسط کاربران انجام می شود که نیاز به قدرت پردازشی کمی دارند بهتر است به جای استفاده از سیستم های Desktop از سیستم های کم مصرف تری مثل Notebook ها یا Laptop ها استفاده شود. امروزه بیشتر سازمان ها به سمت استفاده از تکنولوژی های مجازی سازی دسکتاپ می روند و پردازش خود را روی سرورهای قوی قرار می دهند و با این شرایط حتی کلاینت نیازی به Notebook نیز نخواهد داشت و صرفا با استفاده از یک کامپیوتر بسیار کوچک به نام Thin Client یا Zero Client به سرور متصل می شود و تمام پردازش را سرور انجام خواهد داد.

رایانش سبز چیست؟ بررسی مفهوم Green Computing به زبان ساده

در دنیای تجارت بیشتر سازمان هایی که به سمت استفاده از Green Computing می روند نه تنها به فکر محیط زیست هستند بلکه به فکر منافع مالی خود نیز هستند. با استفاده از Green Computing قدرت پردازشی بصورت بهینه از منابع انرژی استفاده می کند و این امر می تواند در هزینه های پرداختی انرژی سازمان صرفه جویی داشته باشد. البته معمولا تفکرات معنوی و محیط زیستی در اینگونه سازمان ها اولویت نیست و هدف کاملا مالی است. اینگونه سازمان ها حتی قوانینی برای استفاده بهینه از انرژی برای کارمندان خود وضع می کنند تا برای مثال در پایان زمان کاری خود سیستم را خاموش کنند ، مانیتور را خاموش کنند و ... برخی از مواردی که می توان آنها را در Green Computing دید به شرح زیر می باشند :

  1. CPU و تجهیزات پردازشی خود را در زمان بیکاری سیستم خاموش کند
  2. تجهیزات جانبی کامپیوتر را در صورت استفاده غیردائمی خاموش نگه دارید
  3. برای انجام فرآیند های کامپیوتری خود زمان خاصی اختصاص دهید و در خارج از زمان کاری به سخت افزارها استراحت بدهید
  4. بر اساس نیاز خود تجهیزات جانبی مثل پرینترهای لیزری را فقط بر حسب نیاز روشن کنید و پس از پایان کار خاموش کنید
  5. به جای صفحات نمایش CRT از صفحات نمایش LCD یا LED استفاده کنید.
  6. در صورت امکان از کامپیوترهای Notebook به جای کامپیوترهای Desktop استفاده کنید.
  7. تنظیمات Power Options سیستم خود را به گونه ای انجام دهید که بصورت خودکار دستگاه ها را خاموش کند.
  8. تا جای امکان استفاده از کاغذ را در سازمان خود کاهش دهید ( استفاده بیشتر از کاغذ = قطع درختان بیشتر )
  9. تجهیزات جانبی که خراب شده اند و اسقاطی هستند را به درستی و با توجه به استانداردها از بین ببرید
  10. در خصوص استفاده بهینه از منابع انرژی به کاربران خود آموزش های لازم را بدهید
  11. از تکنولوژی های مجازی سازی برای بهینه سازی مصرف انرژی و قدرت پردازشی سیستم ها استفاده کنید
  12. از تکنولوژی های Cloud Computing خصوصی برای منابع سازمانی خود استفاده کنید
  13. از تکنولوژی های Terminal Services و Desktop Virtualization و Application Virtualization استفاده کنید
  14. از هارد دیسک های کوچکتر برای دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده کنید
  15. از VGA هایی استفاده کنید که قابلیت پردازشی یا GPU داشته باشند ... توسینسو باشید

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات